El Jefe is na het slopen van de tweede schoorsteen de rest van de dag bezig geweest om het nieuwe rookkanaal van de lift-deur-haard naar boven te brengen. Het is een dubbelwandige geïsoleerde buis, toevallig ook van Kal-Fire. Het stuk recht omhoog is vrij gemakkelijk, de buizen schuiven 6 cm over elkaar en worden dan met een klemband vastgezet. Wij hebben aansluitend op het stuk dat door de vloer steekt, 3 lengtes van 1 m geplaatst en daarop een lenget van 0,5 m. Daarna moet het kanaal naar buiten toe versleept worden om in de toekomstige schoorsteen uit te kunnen komen. Hiervoor wordt als eerste een hoekstuk van 45 ° geplaatst.
Aan het 45° hoekstuk komt een passtuk te zitten, waarop dan het volgende 45° hoekstuk aangesloten wordt, dan kan daarna weer een gewoon recht stuk gemonteerd worden tot aan de kap.
Het maken van het passtuk is best lastig, als eerste moet je goed meten, daarna haal je een buis uit elkaar. Het voordeel van de Kal-Fire rookgaskanalen is dat je de binnenbuis uit de buitenbuis kunt trekken. Je kunt dan met een dunne slijpschijf (voor rvs!) allebei de buizen op de juiste maat afslijpen. De isolatie kun je op maat snijden met een lang scherp mes. Daarna stop je de isolatie weer in de buitenbuis en dan de binnenbuis weer in de isolatie en het passtuk is klaar. O ja niet vergeten, na het slijpen even met een vijl de bramen van het rvs afvijlen. El Jefe kijkt hierboven heel blij naar de fotograaf, de reden hiervoor is dat het pastuk ook werkelijk past. Goed meten en secuur werken dus!
De tweede 45° bocht komt aan het passtuk, belangrijk is dat deze bocht goed horizontaal staat, anders staat direct het laatste rechte stuk uit het lood. Waterpas erbij dus en als de bocht goed staat de klemband flink aandraaien.
Het eindresultaat mag er zijn, keurig in het midden van de muur komt de buis naar boven. Het laatste stuk buis kan nog even niet geplaatst worden, daarvoor moet eerst de definitieve hoogte van de schoorsteen bekend zijn, dan kan daarop de buislengte worden aangepast.
Wow! Wat een prachtige flexibel rookgasafvoersysteem. Zou jij ook nog tips kunnen geven voor doe-het-zelvers of is dit te complex of gevaarlijk?
BeantwoordenVerwijderenIk heb het als doe-het-zelver ook gemaakt. met de juiste instructie van de leverancier is het een fluitje van een cent.
Verwijderen