zaterdag 25 april 2009

Zonnestroom levering begonnen!







Het is zover, gisteren 24-04-2009 om 17.45 is de zonnestroominstallatie in gebruik gegaan. Op dit moment zijn 15 van de 18 Photowatt PW1650 175 Wp panelen aangesloten op de KACO PVI4000 omvormer. De andere 3 panelen kunnen er (nog) niet bij. Dit heeft met de configuratie van de omvormer te maken. Hiervoor wordt naar en oplossing gezocht. Het kan zijn dat ik de omvormer omruil voor een ander type, of dat ik er een kleine omvormer voor de 3 panelen bij krijg. De installatie zoals deze nu aangesloten is heeft dus een vermogen van 15x175 Wp = 2625 Wp. Met een gemiddeld historisch rendement van 85% zou dat op jaarbasis 2231,5 kW stroom opleveren. Vanmorgen om 8 uur vanmorgen heb ik gekeken, toen waren alle panelen nog vol beschaduwd maar was de opbrengst toch al 43 W, om 10 uur stond het display op de omvormer al op een momentaanvermogen van 1116 W (dat wil zeggen dat de installatie op dat moment 1116 W levert). Ik ben erg benieuwd naar het piekvermogen op het middaguur als de zon op zijn hoogste punt staat. De omvormer logt zelf alle gegevens, dus die zijn er ook uit te krijgen. Ik zal binnenkort eens proberen een grafiekje op de site te zetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten